buy now

Tuesday, November 24, 2015

TEMA-TEMA KERJA KURSUS LAMAN WEB MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA

Tema Kerja Kursus Pengajian Am 2016
TERHAD
Pilih satu daripada tema di bawah ini dan sediakan kerja kursus (kerja projek) yang panjangnya tidak melebihi 5000 patah perkataan.
Tema 1: Ekonomi: Pendapatan dan Perbelanjaan
Tema 2: Prasarana: Kemudahan Asas

contoh tesis untuk tema 1:ekonomi:pendapatan dan perbelanjaan

1. corak perbelanjaan dan pendapatan di wilayah persekutuan.klik di sini untuk terus membaca
2.kesan gelagat tabungan isi rumah di melaka. klik di sini untuk sambung membaca
contoh-contoh kajian/tesis tentang tema 2
1, KEPUASAN PELAJAR TERHADAP KEMUDAHAN YANG DISEDIAKAN DI POLITEKNIK TUANKU SYED SIRAJUDDIN
 Norhasyila Minhat
 Abstrak Kertas ini bertujuan untuk mengkaji kepuasan pelajar terhadap kemudahan yang disediakan di Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin. Aspek yang dikaji adalah kemudahan bilik kuliah, perpustakaan, kafeteria, asrama dan kepuasan pelajar. Kajian ini melibatkan seramai 351 orang pelajar PTSS daripada enam buah jabatan iaitu Jabatan Perdagangan, Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Jabatan Pelancongan dan Hospitaliti, Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dan Jabatan Rekabentuk dan Komunikasi Visual. Satu set borang soal selidik yang terdiri daripada bahagian A - maklumat demograf.KLIK DI SINI UNTUK TERUS MEMBACA

contoh-contoh kemudahan asas dan borang soal selidik.klik di sini.

Description

Download Tesis Prof.hamdan

Transcript

IMPAK PRASARANA SEKOLAH TERHADAP MURID… (AKADEMIK,JASMANI,EMOSI,SOSIAL,ROHANI) Bab 1 Pendahuluan 1. Pengenalan Pembangunan pendidikan adalah penting di dalam sesebuah masyarakat dan negara. Ini kerana pendidikan merupakan salah satu tunjang utama pembangunan sosial negara. Pengabaian dalam soal pendidikan bererti mengabaikan kebajikan.KLIK DI SINI UNTUK TERUS MEMBACA

3.contoh kajian INFRASTRUKTUR DAN KEMUDAHANASAS SEKOLAH.klik  link  tadi








KLIK GAMBAR DIBAWAH UNTUK MENGETAHUI TEMA KERJA KURSUS SEMUA SUBJEK STPM
  http://www.mpm.edu.my/

147 comments:

  1. Cikgu Salmah, untuk tema 1, jika tempat yang dipilih ialah pasar malam, apakah objektif yang boleh digunakan selain mengkaji corak pendapatan mereka?

    ReplyDelete
  2. objektif yang boleh diukur
    1. mengenalpasti jenis perniagaan yang mendatangkan sumber pendapatan kepada peniaga pasar malam
    11. mengkaji perniagaan yang memerlukan perbelanjaan yang besar dalam perniagaan

    ReplyDelete
  3. cikgu saya ingin memilih tema 2, kemudahan asas yg saya pilih ialah perkhidmatan.Jadi apakah objektif yg boleh saya digunakan.Tolong saya cikgu.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan in telah cikgu jawab di bahagian bawah...sila scrol ke bawah

      Delete
  4. cikgu saya ingin pilih telekomunikasi sebagai skop saya,apakah isu yang saya boleh tulis dan ada apa objektif yang sesuai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu boleh pilih telfon awam di kampung kamu.objektif 1, mengenalpasti lokasi-lokasi yang telah dipasang dengan telefon awam di kg kamu
      objektif 2, mengkaji masalah-masalah yang berkaitan dengan telefon awam...

      Delete
  5. Assalamualaikum cg . Saya bercadang utk pilih tema 2 . Tapi kawasan tmpt sy sekolah bukanlah kawasan bndr besar . Yg ada cuma hospital ,perpustakaan awam dan politrknik . Sy bercadang utk pilih perpustakaan awam . Cuma objektif nya yg sy kurang nmpk

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang saja
      objektif 1, mengenalpasti kemudahan-kemudahan asas yang disediakan di perpustakaan awam di tempat kamu objektif 2, mengkaji masalah-masalah yang berkaitan dengan kemudahan asas di perpustakaan di...

      Delete
  6. Assalamualaikum cg . Saya bercadang utk pilih tema 2 . Tapi kawasan tmpt sy sekolah bukanlah kawasan bndr besar . Yg ada cuma hospital ,perpustakaan awam dan politrknik . Sy bercadang utk pilih perpustakaan awam . Cuma objektif nya yg sy kurang nmpk

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. cikgu saya ingin memilih tema 2 sebagai skop saya...tapi bolehkah saya pilih kantin/kafeteria sekolah saya? dan apakah objektifnya? atau saya boleh pilih klinik desa kerajaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kantin/cafeteria/koperasi bukan kemudahan asas...kalau nak kaji jugak kaji tema 1pendapatan dan perbelanjaan pengusaha kantin...

      Delete
    2. kenapa ianya bukan kemudahan asas? sedangkan cikgu sya bgi buat tjuk ni..
      objektif:
      1.mengenal pasti persepsi pelajar Tingkatan 6 terhadap kemudahan dan perkhidmatan yang di sediakan di kantin sekolah
      2.megkaji langkah menaik taraf kantin sekolah

      Delete
    3. SEKOLAH ADALAH PRASARANA.....KEMUDAHAN ASAS SEKOLAH TERMASUK JUGA KANTIN SEBAB PELAJAR DAN GURU GUNAKAN

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. cikgu boleh sertakan contoh borang soal selidik for tajuk 1 ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam....tajuk 1, pendapatan dan perbelanjaan soalan apa nak tanya...pendapatan anda sebulan. 500-1000
      1001-1500 dsb dan siapkan kotak minta responden tanda, kreatif............

      Delete
  11. Cikgu..saya memilih sekolah sebagai tajuk kajian saya..tetapi apakah rasional yg sesuai bagi tajuk saya ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa kamu pilih untuk buat kajian tentang itu... itulah yang dikatakan rasional...

      Delete
  12. assalamualaikum....maaf lambat jawab...cikgu sibuk sikit dengan latihan sukan. ok mengenai tema kemudahan asas. objektif 1. mengenalpasti kawasan-kawasan dalam sekolah kamu yang boleh dicapai internet.(tgk bangunan mana? objektif 2. mengkaji masalah-masalah yang dihadapi oleh pengguna-pengguna internet di sekolah @ mengkaji tahap kepuasan pengguna internet di sekolah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamu'alaikum Cikgu .. Saya ingin bertanya .. Kalau nakk buat tajuk bisnes online sebagai tema 2 bolehh x ??

      Delete
    2. waalaikumussalam. ttg pendapatan bisnes online objektif 1. mengenalpasti jenis-jenis bisnes online yang mendatangkan sumber pendapatan. objektif 2. mengkaji jumlah perbelanjaan yang dikenakan oleh bisnes online berbanding bisnes yang ada kedai../pasaraya

      Delete
  13. Selamat malam cikgu..Cikgu kalau memilih jalaraya sebagai kemudahan asas apa apa objektif yang sesuai tentang tajuk saya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat pagi, jalan raya sebagaikemudahan asas di tempat kamu
      objektif 1, mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh pengguna jalanraya di kampung kamu
      objektif ke 2, mengkaji langkah-langkah yang boleh dibuat untuk atasi masalah tersebut
      objektif yang ke 2 mengkaji

      Delete
    2. apakah contoh masalah jaln raya, cikgu?
      dan macam mana nak tulis abstrak dan dapatan kajian mengenai jalan raya???

      Delete
  14. Replies
    1. buat yang mudah....kajian tema 1 sukar berbanding tema2

      Delete
  15. Selamat sejahtera cikgu. Cikgu kalau saya pilih tema 2 ttg gangguan bekalan air apakah objektif tajuk saya? Terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum cikgu . saya memilih tema 2 prasarana : kemudahan asas , dan saya telah melakukan kajian terhadap pejabat pos . jadi bagaimana soalan soalan yang boleh dicipta untuk borang soal selidik . terima kasih . wasala,

    ReplyDelete
  17. salam sejahtera. jawapan utk soalan kamu ialah objektif pertama ialah mengenalpasti kawasan-kawasan di kampung kamu yang menghadapi masalah gangguan bekalan air objektif ke2 ialah mengkaji kesan-kesan gangguan bekalan air kepada penduduk di tempat kamu.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum cg.. saya memilih untuk memilih prasarana pasar sbg tajuk kajian ..apakah tajuk yang sesuai bgi kajian tersebut?? adakah obj kajian brikut di terima ?
    (1) mengkaji tahap kepuasan dalam kalangan pelanggan terhadap pasar...
    (2) mengenal pasti masalah yang dihadapi kesan daripada prasarana pasar ...
    #blh x cg tlg cadangkan obj kajian yg lain?

    ReplyDelete
  19. salam sejahtera cikgu :D
    saya telah memilih tema 2 untuk kerja kursus pengajian am. selain daripada mengenal pasti kemudahan-kemudahan asas yang disediakan dan mengkaji masalah yang berkaitan dengan kemudahan asas di perpustakaan awam, boleh tak cikgu cadangkan objektif kajian yang lain? :D

    ReplyDelete
  20. ok objektif lain mengkaji tahap kepuasan pengguna di perpustakaan tersebut

    ReplyDelete
  21. kepada persoalan tajuk frasarana di pasar malam..tajuk yang sesuai ialah Tahap kepuasan pengguna kemudahan asas pasar malam dan permasalah yang dihadapi. Satu kajian

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. harith,kamu boleh buat kajian ttg pendapatan dan perbelanjaan macam yg cikgu terangkan di bawah...sila baca di bawah

      Delete
  23. assalamualaikum cikgu , sy memilih tema pendapatan & perbelanjaan asam pedas pd pndpt cikgu apa objektif kajian yg sesuai dgn tema sy ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam maizatul azyra, soalan tu kabur sikit. boleh kamu tukar tajuk, sumber pendapatan keluarga saya dalam sebulan dan jumlah perbelanjaan yang dikeluarkan
      objektif yang ke 2 mengkaji langkah-langkah meningkatkan pendapatan dikalangan ahli keluarga...

      Delete
    2. oke cikgu .. lgi stu sy na tnya bagaimana nak buat objektif kajian utk tajuk prasarana kemudahan perkhidmatan perpustakaan sekolah ?

      Delete
  24. wsalam, mengenalpasti sumber pendapatan keluarga dan jumlah pendapatan sebulan
    11. mengkaji ke mana pendapatan dalam bulan itu dibelanjakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ouh oke2 .. terima kasih cikgu .. :D

      Delete
    2. ouh oke2 .. terima kasih cikgu .. :D

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. selamat malam cikgu, saya nak tanya, kalau saya pilih objektif ini, respoden bagi objektif ini boleh dapat daripada siapa? keluarga lain?

      Delete
  25. Assalamualaikum ckgu .minta pencerahan dari ckgu . Spt yg kita tahu tema 2 tntg pendapatan dan perbelanjaan . Boleh ke klau nak pisah kan pendapatan dan perbelnjaan tu ? Ckgu sye ckp tak boleh . Sye keliru lah ckgu .minta pencerahan dari ckgu .minta maaf ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam....ke2 duanya tidak blh dipisahkan..pendapatan keluarga kamu dan jumlah perbelanjaan keluarga kamu....maksudnya kait ke dua2nya

      Delete
  26. assalamualaikum cikgu .sy memilih tema 1 .pendapatan dan perbelanjaan surirumah .adakah sama dengan pola simpanan dan perbelanjaan?pd pendapat cikgu .isu umum tajuk ialah maksud ekonomi ,definasi=surirumah ,rasional kajian=ramai yg bkerja kerana ekonomi yg meningkat

    ReplyDelete
  27. Selamat sejahtera Cikgu , saya ingin bertanya mengenai Tema 2 . Saya telah memilih untuk mengkaji stesen televisyen yang menjadi kegemaran pelajar di sesebuah sekolah sebagai kajian saya , namun saya masih kurang jelas tentang objektifnya. Bolehkah cikgu memberi cadangan objektif yang sesuai dengan tema ini ?

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum. Cikgu, saya ingin bertanya mengenai tema 2. bolehkah saya pilih bilik darjah di sekolah saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam....boleh sangat2..kalau boleh buat perbdgn bilik darjah kamu dengan bilik darjah sebelah

      Delete
    2. Tapi cikgu, perbandingan yang macam mana tu yea cikgu?

      Delete
  29. Assalamualaikum, cikgu. Saya pilih tema 2. Boleh diterima ke jika saya buat tentang taska berhampiran rumah saya? Objektif pertama untuk mengenal pasti kemudahan asas yang terdapat di taska tersebut. Yang kedua untuk mengkaji kepuasan ibu bapa yang menghantar anak ke taska tersebut.

    ReplyDelete
  30. assalammualaikum, cikgu.sya pilih tema 2. bleh tak sya buat kajian tentang kemudahan asas di sekolah sya

    ReplyDelete
  31. Cikgu apa tajuk yang sesuai untuk kemudahan asas tentang pasar malam dan objetif ?

    ReplyDelete
  32. Cikgu apa tajuk yang sesuai untuk kemudahan asas tentang pasar malam dan objetif ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bentuk kemudahan asas di tapakpasar malam....dan masalah-masalah yang berkaitan dgn kemudahan asas ang disediakan...

      Delete
  33. apakan pengenalan yang sesuai bagi tema kemudahan asas tentang perpustakaan? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu cerita ja apakah yang dikatakan kemudahan asas..kalau tak da definisi kemudahan asas gunakan perkataan prasarana...dan akhir sekali masukkan rasionalkamu kajian tentang itu...

      Delete
  34. Assalamualaikum cg, sy nk tnya adakah tadika kemas ialah kemudan asas sebab sy memilih tema2 dan sy memilih tadika kemas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu ceritakan apakah bentuk kemudahan asas ditadika kemas....

      11. mengkaji masalah-masalah yang berkaitan dgn kemudahan asas yg disediakan di tadika kemas

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Owh.jd,rasional untuk tadika apa yer cg? Mohon bg pencerahan.

      Delete
    4. awak, macam mana awak buat pengenalan? tajuk yang saya buat sama mcm awak. saya buat kemudahan asas di tabika. cikgu awak nak pengenalan 3 muka surat tak? bak kata cikgu salmah, cari definisi prasarana lepas tu huraikan rasional. rasional tu contoh mcm mana?

      Delete
    5. ya,cg sy pon nk 3 mka srat jga utk pngenlan.Sy x buat lg rasional tp sy baru tlis definisi prasarana.awak buat dah ka yg rasional pnya?

      Delete
    6. kebetulan pulak hahaha saya pun baru taip definisi prasana je. tak buat lagi sbb tak tau nak hurai apa mengenai rasional tu. rasional kita tu takkan sampai 3 muka surat kot hahaha skrg cg dah minta draf utk soalan soal selidik. lagi serabut dah haih...

      Delete
    7. kebetulan pulak hahaha saya pun baru taip definisi prasana je. tak buat lagi sbb tak tau nak hurai apa mengenai rasional tu. rasional kita tu takkan sampai 3 muka surat kot hahaha skrg cg dah minta draf utk soalan soal selidik. lagi serabut dah haih...

      Delete
    8. mcmna nak bt definisi prasarana blh tlong tak

      Delete
    9. Dlm kamus dewan edisi keempat ada mksud prasarana.

      Delete
  35. salam cikgu,saya memilih tema 2 dan saya buat kajian ttg klinik yg ada dalam satu tempat kerja contohnya mcm Kem Pulada dlam kem tu ada kemudahan asas yg disediakan seperti klinik kesihatan.Jadi,objektif kajian saya ialah
    i) mengenal pasti tahap kepuasan pendduk kem pulada trhadap kualiti perkhidmatan yang disediakan
    ii) mengkaji faktor yg mmpengaruhi tahap kepuasan pddk kem pulada trhdp perkhidmatan yg disediakan oleh klinik kesihatan.
    apa objektif kajian saya ini boleh digunakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenalpasti apakah jenis kemudahan asas yang disediakan di klinik itu
      mengkaji tahap kepuasan pelanggan di klinik terhadap kemudahan asas yg disediakan

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. assalamualaikum diyana, kamu kaji pendapatan guru mengikut gred di sekolah kamu iaitu dg41, 44, 48, 52, 54 dan jusa c. mengkaji perbelanjaan guru-guru untuk perumahan, untuk pinjaman bank dll...kamu buat yg mudah2...jgn cari yg susah

      Delete
    6. assalamualaikum..cikgu selain dari tahap kepuasan dan kemudhan klinik..apa lagi objektif yang sesuai?

      Delete
  36. Selamat sejahtera Cikgu Salmah , adakah asrama sekolah sesuai dijadikan isu kajian bagi tema 2 ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. asrama sekolah ialah kmudahan asas kepada pelajar....

      Delete
    2. Terima kasih Cikgu .
      Objektif kajian saya ialah ,
      1. Mengenalpasti tahap kepuasan pelajar asrama berkenaan dengan kemudahan dan prasarana yang disediakan di asrama .
      2. Mengkaji masalah2 yang dihadapi oleh pelajar asrama berkenaan dengan kemudahan dan prasarana yang disediakan di asrama .
      3. Mengenalpasti cadangan atau penambahbaikan yang dicadangkan oleh pelajar asrama berkenaan dengan kemudahan dan prasarana yang disediakan di asrama .
      (Adakah objektif ini boleh digunakan?)
      (Cikgu , apakah yang perlu saya selitkan di dlm pengenalan saya ? definisi asrama dan latar belakang asrama sekolah tersebut? )

      Delete
  37. Assalammualaikum cikgu, kalau tajuk pendapatan dan perbelanjaan persatuan masjid darul solihin, kampung bungey debak.. apa objektif yang sesuai ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengenalpasti sumber pendapatan masjid
      mengkaji perbelanjaan yang dikeluarkan oleh masjid utk menyediakan kelengkapan kepada masjid

      Delete
  38. assalamualaikum cikgu.mcm mna pula rasional tentang pengangkuta awam

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum cikgu , boleh tolong bagi contoh objektf kajian tentang prasarana di tadika , saya dah buat 1 objektif kajian , saya buat faktor2 ibu bapa menghantar anak2 ke tadika , satu lagi objektif saya blank lg nak buat objektif ape ?

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum cikgu , boleh tolong bagi contoh objektf kajian tentang prasarana di tadika , saya dah buat 1 objektif kajian , saya buat faktor2 ibu bapa menghantar anak2 ke tadika , satu lagi objektif saya blank lg nak buat objektif ape ?

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. Cikgu Salmah, saya buat pendapatan dan perbelanjaan guru perdana di sekolah saya. apa objektif kajian yang sesuai ya?

    ReplyDelete
  43. cigku,saya pilih tema 2...
    tajuk:persepsi masyarakat setempat terhadap Jambatan Gantung sebagai kemudahan perhubungan.

    boleh tak cigku beri pendapat dengan tajuk yang saya pilih

    ReplyDelete
    Replies
    1. objektif kajian:
      1.mengenal pasti kepentingan jambatan gantung kepada penduduk di kampung nibang
      2.mengkaji langkah-langkah untuk mengekalkan jambatan gantung sebagai kemudahan perhubungan



      boleh komen sedikit ke objektif 2 cikgu

      Delete
  44. Salam sejahtera cikgu Salmah. Saya telah pilih untuk mengkaji pendapatan dan perbelanjaan penduduk di kampung saya. Apa objektif kajian yg sesuai cikgu?

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum cikgu,saya minta maaf kalau menggangu,saya sedang menyiapkan borang soal selidik,tapi masih sikit pendapatan dan perbelanjaan guru2,bolehh cikgu membantu saya??

    ReplyDelete
  46. salam cikgu..tajuk saya kepentingan tabungan pelajar menengah atas..apakah objektif yang sesuai bole diambil??

    ReplyDelete
  47. salam cikgu..tajuk saya kepentingan tabungan pelajar menengah atas..apakah objektif yang sesuai bole diambil??

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum Cikgu.Saya memilih tema 2.Lokasi saya ialah Taman Tumbina iaitu Taman binatang di Bintulu,Sarawak.Apakah objektif kajian yang sesuai?

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum cikgu,kalau tajuk pendapatan dan perbelanjaan surirumah ,Kampung Batu 7 ,objektif apa yg sesuai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. suri rumah buat kerja sampingan ada pendapatan..kajian kerja sampingan yang dibuat oleh suri rumah untuk menambah pendapatan.objektif kedua....perbelanjaan harian dalam urusan rumah tangga oleh suri rumah di ampung batu 7

      Delete
  50. ok jadrin, minta maaf sbb lama cikgu tak masuk blog ni...ok objektif kamu bagi memang baik.....2 objektif kamu betul...

    ReplyDelete
  51. assalamualaikum dan selamat malam kepada yang beragama islam....cikgu minta maaf sebab tidak dapat menjawab semua soalan yang diutarakan dalam blog cigu. Internet pula lambat sgt....ttp cikgu akan cuba juga .tksh..

    ReplyDelete
  52. Assalam cikgu. Saya ambil tema 1 pendapatan Dan perbelanjaan. Saya kaji tentang kedai runcit. Betul ke objektif saya 1. Menkaji pendapatan Dan perbelanjaan kedai runcit 2. Menilai kepuasan pelanggan terhadap layanan kedai runcit .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nombor 2 tu boleh ditukar ke Mengenalpasti cara untuk meningkatkan pendapatan dan mengurangkan perbelanjaan.

      Sebab - Objektif kedua tu tk kena dengan tajuk sebab tajuk minta tentang pola p/p.

      Delete
  53. selamat sejahtera cikgu, boleh saya tanya jika saya mengkaji satu kajian kes, apakah saya perlu buat selepas menulis kaedah kajian? perlu tulis dialog temubual kah?

    ReplyDelete
  54. Assalmualaikum cikgu,
    Saya memilih skop tema 2 : kemudahan asas
    Objektif kajian:
    1) persepsi warga smk saas terhadap prasarana tandas di smk saas.
    2) langkah-langkah penambahbaikan prasarana tandas di smk saas
    Soalan saya...
    Apa isi yg dapat saya hurai dlm pengenalan selain drpd definasi kemudahan awam?
    Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  55. Assalmualaikum cikgu,
    Saya memilih skop tema 2 : kemudahan asas
    Objektif kajian:
    1) persepsi warga smk saas terhadap prasarana tandas di smk saas.
    2) langkah-langkah penambahbaikan prasarana tandas di smk saas
    Soalan saya...
    Apa isi yg dapat saya hurai dlm pengenalan selain drpd definasi kemudahan awam?
    Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  56. cikgu. saya nak bertanya apakah soalan kaji selidik yang sesuai untuk kepuasan dan kekerapan penggunaan telefon awam?

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum Cikgu. Jika saya memilih tema 1, untuk pengenalan boleh ke saya terangkan definisi pendapatan pada perenggan 1&2 kemudian di perenggan 3 saya terangkan pula definsi perbelanjaan. Pada perenggan yg seterusnya saya terangkan tentang gst, kenaikan harga minyak dan sebagainya?

    ReplyDelete
  58. assalammualaikum cikgu.nama saya Shah.saya memilih tajuk tema 2 iaitu prasarana.saya mengkaji tahap kepuasan terhadap kemudahan asas di wad lelaki dan perempuan.lokasi saya ialah hospital.saya ingin bertanhya apakah objektif yang perlu saya nyatakan? harap cikgu dapat membantu. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam...tentang objektif tengok balik soalan2 yang cikgu telah jawab dalam ruangan ini

      Delete
  59. Asslamulaikum cikgu saya slah seorg pljr form 6 d sebuah sekolah si Sabah . sya mlksnkn kerja kursus mgenai kmudahn kantin sekolah dlm klngn pljr . sya hendk btnya dengan ckgu , bagaimana cara hndk mmbuat pengenalan ? saya harap ckgu dpt tlg syaa ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..cikgu minta maaf kepada semua yang bertanya..maaf sgt2 sebab internet cikgu ada masalah sebb tu cikgu jarang masuk internet dan cikgu bnyak guna data wsp...ok untuk soalan mengenai kantin lebih baik buat kajian tentang pendapatan dan perbelanjaan modal pengusaha kantin sehari di sekolah...kalau kaji kemudahan asas kantin cikgu rasa tidak sesuai

      Delete
  60. sya rasa objktif yg dpat kmu nyatakn ialah 1. mengenal pasti persepsi ..... thdp kmudahan .....
    2 . mengkaji kesan pnyedian .... thdp ....
    maaf mencelaa huhuhu

    ReplyDelete
  61. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  62. Cikgu, saya nak tanya adakah kedai buku sekolah merupakan kemudahan asas? Saya juga nak tanya bolehkah kita buat pasal pasar raya? Cikgu saya kata kedai buku boleh, tetapi skopnya kecil. So, kena buat kajian tentang skop yang besar seperti pasar raya... Cikgu saya kata kalau buat pasal pasar raya, banyak maklumat kita boleh dapat... Betulkah cikgu? Tapi pasar raya itu kemudahan asas ke?

    ReplyDelete
  63. Cikgu,saya nak tanya..apakah yang dimaksudkan dengan prasarana?

    ReplyDelete
  64. Cikgu,saya nak tanya..apakah yang dimaksudkan dengan prasarana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. prasarana membawa maksud kemudahan asas yang disediakan oleh kerajaan..

      Delete
  65. cikgu boleh tajuk ini digunakan PENDAPATAN ISI RUMAH DAN CORAK PERBELANJAAN ISI RUMAH DI KAWASAN perumahan

    ReplyDelete
  66. ok...buat kajian tentang itu....

    ReplyDelete
  67. Hi cikgu. Cikgu ada contoh skrip untuk dapatan kajian bahagian A demografi punya?

    ReplyDelete
  68. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  69. Ckgu, sya pilih tjuk kemudahan asas pejabat pos. Bagaimana klau mahu memulakn persepsi dan kesan penggunaannya???

    ReplyDelete
  70. asalam cikgu
    kalau kemudahan yg disediakan di asrama
    apa dia punya objktif kajia

    ReplyDelete
  71. Slm saya nk tanya apakah pengenalan untuk tema prasarana?

    ReplyDelete
  72. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  73. cikgu , mcm mana sya nak berhubung dengan cikgu secara detail ? cikgu ada fb tak ?

    ReplyDelete
  74. assalamualaikum cg salmah.sy nk tnya klau nk buat pengenalan dan objektif kajian kena ade apa je...sy memilih tema 2 prasarana dan mengambil surau sbgai tmpt kajian sy.

    ReplyDelete
  75. Salam cikgu. saya memilih tajuk ekonomi iaitu perbelanjaan dan pendapatan di tempat tinggal saya. soalanya, bagaimana hendak saya membuat pengenalan? boleh cikgu berikan contoh. terima kasih.

    ReplyDelete
  76. Salam cikgu. saya memilih tajuk ekonomi iaitu perbelanjaan dan pendapatan di tempat tinggal saya. soalanya, bagaimana hendak saya membuat pengenalan? boleh cikgu berikan contoh. terima kasih.

    ReplyDelete
  77. Hello cikgu, saya memilih objektif mengenalpasti corak perbelanjaan pelajar Ting 5 tetapi saya tidak ada idea untuk objektif kedua..

    ReplyDelete
  78. assalamualaikum cikgu .saya memilih tema 2 iaitu surau .apakah objektif surau yang harus saya tulis cikgu ?

    ReplyDelete
  79. Selamat sejahtera cikgu,saya ingin memilih pendapatan dan perbelanjaan mingguan pelajar tingkatan enam di sekolah saya sebagai tema,apakah objektif kajian yang sesuai?

    ReplyDelete
  80. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum cikgu , saya pilih tema 2 dalam kajian saya, tapi dalam kerja kursus saya untuk pengenalan tu nak buat macam mana cikgu? Ia berdasarkan objektif ke .

    ReplyDelete
  82. Salam cikgu, saya memilih tajuk kemudahan telekomunikasi di kg saya. persoalan saya, apa patut sya letak pada bahagian B borang soal selidik jika objektif pertama saya "mengenal pasti tahap kepuasan penduduk terhadap kemudahan telekomunikasi di......" ? terimakasih cikgu

    ReplyDelete
  83. Cikgu, nak tanya cmana nk buat pengenalan. Tajuk kajian sy, Pendapatan dan perbelanjaan kakitangan awam dan kakitangan swasta di taman X.

    ReplyDelete
  84. assalam cikgu, saya telah buat kajian tentang kemudahan asas di lapangan terbang. boleh cikgu cadangkan tajuk kajian yang berkaitan tempat kajian saya.??

    ReplyDelete
  85. Objektif :
    a) Mengenalpasti masalah yang dihadapi penduduk di ... kesan kenaikan tarif elektrik.
    b) Mengkaji cara atau kaedah penjimatan elektrik yang diamalkan oleh penduduk ...

    so cikgu soalan soal selidik nk buat cemana pulak ?

    ReplyDelete
  86. saya kaji pusat internet 1 malaysia tpi saya pening la tntng cara nk buat dapatan kajian. cigku blh tlom x?

    ReplyDelete
  87. Cikgu tlg sy...nk kena vaibar 3/4 dahhhh

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum cikgu, saya tlh mmlih tema stu dan tjuk saya sumber pendptn dn perblnjaan glongn nlyn..dan saya confuse skrg bhgian analisis data krna antra slh stu sunmber pndptn yg saya ltak sbgai sumber pndptn mrka ialah pndptn dri nlyn,berniaga dan bbrpa lgi..jdi cikgu bagaimna untuk buat analisia tu..conth ayt mcm mna

    ReplyDelete
  89. CIKGU , TEMA SAYA IALAH EKONOMI.
    SUMBER PENDAPATAN & PERBELANJAAN DI TAMAN X
    LANGKAH 2 PENJIMATAN WANG.
    ....
    SOALAN YG MACAMANA BOLEH TANYA DLM TEMU BUAL CIKGU ?

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum cikgu, Nak minta cadangan skit tentang cara untuk mengurangkan perbelanjaan pengusaha kedai runcit.

    Terima kasih cikgu,
    Assalamualaikum.

    ReplyDelete
  91. Assalamualaikum ckgu... maaf klau sy mngganggu... tema ekonomi menjadi pilihan sy.. sy pilih untuk mngkaji perbelanjaan dan pendapatan suri rumah di kg x... objektif kajian sy ialah

    1) Mengenalpasti perbelanjaan bulanan suri rumah di kg.x

    2) mengkaji kepelbagaian sumber pendapatan suri rumah di kg x

    3) mengenalpasti kepentingan Menabung dlm kalangan suri rumah di kg.x

    Tp sy kliru, wajar ke sy guna objektif 3 sbgai objektif kajian sy...wlau pm kkpa dy dah hntar tapi sy msih ingin kan kepastian untuk objektif kkpa sy... harap ckgu sudi menjawab... terima kasih ckgu....

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum ckgu... maaf klau sy mngganggu... tema ekonomi menjadi pilihan sy.. sy pilih untuk mngkaji perbelanjaan dan pendapatan suri rumah di kg x... objektif kajian sy ialah

    1) Mengenalpasti perbelanjaan bulanan suri rumah di kg.x

    2) mengkaji kepelbagaian sumber pendapatan suri rumah di kg x

    3) mengenalpasti kepentingan Menabung dlm kalangan suri rumah di kg.x

    Tp sy kliru, wajar ke sy guna objektif 3 sbgai objektif kajian sy...wlau pm kkpa dy dah hntar tapi sy msih ingin kan kepastian untuk objektif kkpa sy... harap ckgu sudi menjawab... terima kasih ckgu....

    ReplyDelete
  93. selamat tengahari, saya nak minta tolong macam mana nak buat pengenalan untuk kemudahan asas dewan makan??

    ReplyDelete

Kalendar


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...